Ditt boende

Vi vill att du ska trivas i din lägenhet och med hyresrättens alla fördelar. Du kan påverka ditt boende på flera sätt, bara du använder sunt förnuft, vårdar och värnar din boendemiljö. Är du osäker på vad du får eller inte får göra, kontakta ditt områdesteam.

De flesta av våra lägenheter finns i flerfamiljshus. Det är en trygghet att vara omgiven av människor och det är liv och rörelse i området, men det kräver också att man tar hänsyn till varandra – både inom de egna väggarna och i gemensamma utrymmen.

Din lägenhet är ditt hem och för oss är det viktigt att du också känner dig hemma där du bor. Det finns både saker man får göra och saker man ska vara mer försiktig med att göra i sin lägenhet. Här kan du läsa lite mer om det.

Målning & tapetsering

Skulle du vilja måla eller tapetsera om i ett rum får du själv göra det, utan inblandning av Bostadsbolaget. Tänk bara på att det ska vara fackmannamässigt gjort och att du väljer färg-och materialval som kan anses normala. Annars kan du bli återställnings- eller betalningsskyldig när du flyttar ut. Kontakta gärna ditt områdesteam om du känner dig osäker.

Borra i väggar – är det ok?

Som nyinflyttad har du förstås saker du vill sätta eller hänga på väggarna, eller kanske vill du rent av måla om? Det går bra, men det finns några mycket viktiga saker att tänka på för att slippa tråkiga fakturor efteråt.

En av de vanligaste anledningarna till att hyresgäster måste återställa sin lägenhet vid avflyttning är att man inte tänkt sig för innan man borrat hål i väggarna. Om det blir för många eller för grova plugghål räknas det som skada och du riskerar att få betala kostnaden för att återställa väggen. Vägghängd TV är därför inte något vi rekommenderar.

Tänk också på att inte själv borra i badrum, framför allt inte i kakel! Om du vill borra i badrummet, kontakta din fastighetsvärd. För att undvika dyra vattenskador, som du själv får bekosta, ska du aldrig borra i våtzonen där du duschar eller badar.

Vett & etikett gällande vatten

Kan du själv installera en diskmaskin på ett fackmannamässigt sätt får du göra det, men vi uppmanar att du är extra försiktig med installationer som rör vatten! Se det som vattenvett så undviker du vattenskador som du kan bli ansvarig för. Bänkdiskmaskin godkänns inte.

Duschslang får inte monteras på kranar och heller inte användas någon annanstans än just i den avsedda duschhörnan. Väggar och golv tar skada av vattenmängden.

Önskar du ha en diskmaskin eller tvättmaskin ber vi dig kontakta ditt områdesteam.

Tillval

Tillval är en standardhöjande åtgärd när du vill extrautrusta din lägenhet. Du kan exempelvis välja ny hällspis med varmluftsfunktion, extra frys, diskmaskin, tvättpelare, duschkabin med mera. Avgiften läggs på hyran och ingår sedan i din grundhyra. Vi ser helst att man gör sina tillval i samband med inflyttning eller i oktober månad. Är du intresserad av att välja tillval till din lägenhet kontaktar du ditt områdesteam. Klicka här för att se vilka olika tillval vi erbjuder.

Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll

Som många hyresvärdar använder sig Bostadsbolaget av HLU; Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll. Det betyder att du som hyresgäst kan välja vilket år du vill ha underhåll i din lägenhet när det gäller målning och tapetsering samt byte av golvmattor. I hyran ingår underhåll av dessa åtgärder med bestämda årsintervall. Exempelvis målar och tapetserar vi vart tolfte år och byter golvmattor efter 24 år. Hösten innan det år det är dags för en underhållsåtgärd i din lägenhet får du ett skriftligt erbjudande. Tackar du ja till det, utför vi åtgärden under nästkommande år. Tackar du nej får du en hyresrabatt samt nästa höst får du samma erbjudande om åtgärd igen.

Balkonger & uteplatser

Det är alltid trevligt med en balkong eller uteplats. Många har sina balkonger vackert utsmyckade året om och balkongen fungerar som härliga extrarum på sommaren. Några saker är dock viktigt att tänka på när du använder dem:
• Piska inte mattor på balkongen eftersom det dammar mycket. Fråga din fastighetsvärd efter närmaste piskställning istället.
• Om du vill grilla, använd endast elgrill för att undvika os och rök. Vill du ändå använda kol­ eller gasolgrill, måste du ställa den minst sex meter från fastigheten.
• Du får röka på balkongen men tänk på att inte besvära dina grannar med röken. Och använd egen askkopp – inga fimpar får kastas ut över balkongräcket.
• Mata inte fåglar på balkongen. Fågelbajs är inte trevligt och spilld mat kan locka till sig råttor och möss.
• Sätt upp balkonglådor på insidan av räcket. Tänk också på att vattna så att det inte hamnar på grannen nedanför.
• Skötseln av din egen balkong, loftgång, uteplats och altan ansvarar du som hyresgäst för, exempelvis skotta snö, klippa gräs och häckar.
• Pool och studsmatta får inte sättas upp, varken på allmänna ytor, din gräsmatta eller uteplats. Som markägare kan vi bli ansvariga om en olycka sker.

Husdjur

Ett husdjur kan vara en kär familjemedlem. Vissa är dock allergiska mot djur, andra är rädda för dem. Därför ber vi dig som är djurägare att visa hänsyn och inte släppa dina husdjur utan tillsyn. De ska alltid vara kopplade i våra bostadsområden (för hundar och katter gäller dessutom Lagen om tillsyn). Se till att djuren aldrig förorenar på området, i synnerhet inte i närheten av lekplatser.

Du måste också ha god uppsikt över ditt husdjur inne lägenheten så att den inte stör grannar eller gör skada på annat sätt. Klösmärken på golv och väggar räknas till exempel inte som normalt slitage.

Parabolantenn

Du behöver vårt tillstånd för att sätta upp till exempel skyltar och parabolantenn. I vissa fall krävs även tillstånd och bygglov från utomstående myndigheter. Montering av parabol ska alltid ske innanför balkongräcket och måste godkännas av ditt områdesteam.

Du & dina grannar

Människor har olika referensramar. En del blir störda av sådant som andra inte bryr sig om. En del är kvällsmänniskor och andra är uppe tidigt på morgonen. För att olika personligheter ska kunna fungera tillsammans och trivas bra i sina bostäder krävs det att alla tar hänsyn och har en förstående inställning till sin grannes önskemål.

Om du känner dig störd, prata i första hand direkt med din granne så att ni tillsammans kan lösa problemet. Om inte det fungerar kontaktar du din distriktschef på huvudkontoret. Sker störningen efter kontorstid (kl 22.00-06.00) ringer du vårt journummer 0142­-162 80.

Naturligtvis ska du och din familj kunna röra er normalt i lägenheten utan att vara rädda för att betraktas som störande. Förvarna gärna dina grannar om du ska ha fest eller måste borra i väggarna sent en kväll.

Det är också viktigt att du som kontraktsinnehavare är medveten om att du ansvarar för både dina familjemedlemmar och dina gäster­ i bostaden, i trapphuset och ute på gården. En hyresgäst som återkommande stör sina grannar kan förlora rätten till sin lägenhet. Mer om störningar kan du läsa i § 25 i Hyreslagen. Kostnader gällande utryckning av störningsjour kan debiterads den störande hyresgästen.