Enkla betalsätt som Bostadsbolaget erbjuder

Som hyresgäst hos Bostadsbolaget kan du välja att betala din hyra på det sätt som passar dig, med den traditionella avin – eller med de smidiga alternativen e-faktura, autogiro eller kortbetalning på vårt kontor.

E-faktura:

Med e-faktura får du din hyresavi direkt i din internetbank och du slipper pappersavin. Smidigt och miljövänligt. Det du behöver göra är att anmäla dig via din internetbank.

Du gör så här:
Logga in på din internetbank, leta upp var man anmäler elektronisk faktura, välj Bostadsbolaget i Mjölby AB i listan och klicka på anmälan, fyll i de uppgifter som efterfrågas, godkänn/skicka anmälan.

Din e-faktura kommer samtidigt som du skulle fått din pappersavi i brevlådan. Du får ett meddelande när du har en faktura att betala. Du kan då välja att godkänna betalningen direkt eller titta på fakturaspecifikationen innan du godkänner fakturan.

Att betala med vår e-faktura förenklar betalningshanteringen. Du slipper skriva in OCR-numret som behövs för att identifiera fakturan. Alla uppgifter är redan ifyllda, och du riskerar inte att skriva fel.

E-fakturans utseende är precis densamma som pappersavin med logga och alla uppgifter på samma sätt. Man kan välja e-faktura även om man har autogiro. Betalningen görs då med automatik från kontot precis som tidigare. Den enda skillnaden är att man inte längre får en pappersavi, utan avin skickas till internetbanken.

OBS! Du måste stå för hyresavtalet hos oss för att kunna använda tjänsten e-faktura.

Autogiro:

Du kan på ett enkelt och bekvämt sätt betala din hyra via autogiro. Det är kostnadsfritt och hyran dras automatiskt från ditt konto den sista vardagen i månaden. Man kan ha dragning från den 18:e och fram till den siste, men då måste man meddela oss det.

För att kunna använda tjänsten behöver du göra en autogiroanmälan via din internetbank, eller klicka här för att skriva ut en anmälan.

Du kan även kontakta oss så skickar vi en blankett eller hämta en blankett på vårt kontor. Ansökan skickas via post alternativt lämnas in på vårt kontor.

Att betala med autogiro:

Autogirobetalning är kostnadsfri, hyran dras automatiskt från ditt konto den sista vardagen varje månad.

Autogiro kontrollerar med din bank att täckning finns på ditt konto, den sista vardagen i månaden (om du inte valt en annan dag för dragning). Det görs fyra försök.

Hyresavi skickas även om man har autogiro. Istället för ocr-nummer/referensnummer står det Makulerad på inbetalningskortet.

Om du byter bank eller kontonummer, kontakta din bank så ombesörjer de att det fungerar till nästa dragning.

Om någon annan än kontraktsinnehavaren ska betala hyran via autogiro, måste samtliga personuppgifter lämnas samt underskrift från betalaren på autogiroansökan. Lämna även uppgift om vem som står för hyreskontraktet.

När kommer hyresavin?

Hyresavin kommer i mitten av varje månad. Om du inte hittar din hyresavi ringer du till oss eller kommer in på vårt kontor så skriver vi ut en ny. Tänk på att du alltid ansvarar för att hyran ska betalas senast sista vardagen för varje kalendermånads början.

Kortbetalning:

Bostadsbolaget kan även ta emot kortbetalning på vårt kontor.