Sök på hemsidan:

Bostadsbolaget

Vanliga frågor och svar om att söka lägenhet

Bostadsbolaget har ett uthyrningssystem som vi kallar för "Hyrestorget". Det innebär att du själv, när som helst, kan gå in på vår hemsida och söka lediga lägenheter/fordonsplatser. Du har även hjälp av systemet som kan bevaka och meddela dig när just den lägenhet/fordonsplats som passar dig blir ledig.

  • Hur går det till att söka lägenhet?
    Hyrestorget finns på vår hemsida, under "Sök lägenhet/fordonsplats". Där presenteras samtliga lediga lägenheter och det är du själv som sköter bostadssökandet. Vi har två sätt att förmedla lägenheter, det ena kallar vi "Direkt" och det andra "Torget".

    "Direkt": Här är det först till kvarn som gäller. Den som anmäler sitt intresse och är först med att ringa och boka en visning är också först på lägenheten.
    "Torget": Här tar vi hänsyn till de som står i kö och därmed har köpoäng. Lägenheterna på Torget presenteras i fem dagar. Efter anmälningstidens slut kommer de fem personer som har flest poäng att erbjudas visning av lägenhet. Det är köpoängen som styr vilken plats man får på den specifika lägenheten. Det innebär alltså att den som har högst poäng är först och aktuell för lägenheten, förutsatt att personen uppfyller de riktlinjer vi har för vår uthyrning. 

  • Hur går det till att söka fordonsplats?
    Du söker fordonsplats på samma sätt som lägenhet, se ovan. För att kunna söka fordonsplats måste du hyra lägenhet hos Bostadsbolaget.
  • Hur gör jag för att registrera mig som sökande hos Bostadsbolaget?
    För att registrera dig så klickar på "Kundanmälan" på vår sida för lediga lägenheter och följ instruktionerna för de fem stegen. Du väljer ett lösenord och trycker på spara. Du har även valt ett användarnamn. Tillsammans blir detta dina inloggningsuppgifter till "Hyrestorget". I och med registreringen godkänner du också att Bostadsbolaget får lagra personuppgifterna i fastighetssystemet och göra en kreditkontroll av dig som sökanden och eventuell medsökanden. Från den dag du gjort en kundanmälan får du ett köpoäng per dag. Det är dessa köpoäng som kvalificerar dig till ett erbjudande på Torget. För att se vilka lägenheter/fordonsplatser vi kan erbjuda klicka på "Lediga lägenheter" eller "lediga fordonsplatser" och klicka på "SÖK"- knappen, så visas det som finns ledigt på skärmen. Är du intresserad av lägenheten/fordonsplatsen kan du anmäla dig genom att klicka på "Intresseanmälan".
  • Jag har fått ett erbjudande om bostad, vad ska jag göra?
    Om du har fått ett erbjudande om bostad så innebär det att du är en av fem personer som har kvalificerat sig till visning av lägenhet. Det är viktigt att du alltid går in och svarar "ja" eller "nej" på ett erbjudande som du får. I erbjudandeutskicket framgår visningsinformation, antingen visar nuvarande hyresgäst lägenheten eller så ringer du oss för att boka en visningstid. När du har tittat på lägenheten vill vi att du hör av dig till bobutiken så att vi vet om du fortfarande är intresserad eller inte av lägenheten. Skulle du inte svara på ditt erbjudande eller inte kontakta oss efter visning så kan du spärras i systemet från att söka lägenhet/fordonsplats. Skulle detta inträffa, kontakta oss via e-post eller på telnr: 0142-85454 så hjälper vi dig.
  • Kan jag fylla i speciella önskemål om bostad?
    Om du vill stå i kö för någon speciell typ av lägenhet/fordonsplats loggar du in med ditt användarnamn och lösenord och klickar på "ändra" i fliken för "Mina profiler". Här anger du dina önskemål. Därefter får du tips via e-post, när passande lägenhet/fordonsplats finns tillgänglig. För att kontrollera om det kommit något förslag från oss klickar du i rutan för "Mina ärenden".
  • Jag vill byta lägenhet inom Bostadsbolaget, hur gör jag?
    När du har skrivit under ett avtal med oss så är du automatiskt spärrad för omflyttning inom Bostadsbolaget under sex månader. Skulle du vilja byta bostad så måste du själv aktivera dig i vår kö igen, antingen via ditt inlogg på vår hemsida eller ring 0142-85454 så hjälper vi dig. När du har aktiverat dig i vår kö och spärren har försvunnit så kan du söka ny bostad hos oss. Du söker precis som du gjorde första gången och när du är aktuell för en ny lägenhet så hjälper vi dig att genomföra ditt byte. Vi har tre månders uppsägningstid även för omflyttningar inom Bostadsbolaget.
  • Får jag överlåta min köpoäng till någon annan?
    Nej, köpoängen är personliga och får inte överlåtas.
  • Hur gammal måste jag vara för att registrera mig som sökande hos Bostadsbolaget?
    Kundanmälan kan göras från 17-års ålder för att börja samla köpoäng, men eget kontrakt kan inte tecknas förrän personen fyllt 18 år.
  • Vad gör jag för att behålla min plats i kön?
    Din köprofil och kundanmälan är aktuell i tolv månader. Du måste därför med jämna mellanrum uppdatera dig för att behålla din köplats och köpoäng. Det räcker med att du loggar in.

Telefon växel: 0142-854 50
Uthyrning: 0142-854 54
Felanmälan: 0142-854 51
E-post: info@mjolbybostad.se
Jourtelefon: 0142-162 80 

Kontakta oss
Bostadsbolaget i Mjölby AB
Box 294
Burensköldsvägen 6
595 23 Mjölby


Öppettider reception

Måndag - torsdag
Fredag
Lunchstängt



kl 07.30 - 16.30
kl 07.30 - 16.00
kl 12.00 - 13.00

Copyright © 1998-2013
Botadsbolaget i Mjölby AB

Webbredaktörer: Sarah Andersson
Karin Pettersson
Webbmaster: Stefan Kalm

Öppettider bobutiken 
Måndag - fredag
10 - 12 och 13-15

Sök på hemsidan:

Vanliga frågor och svar om att söka lägenhet

Bostadsbolaget har ett uthyrningssystem som vi kallar för "Hyrestorget". Det innebär att du själv, när som helst, kan gå in på vår hemsida och söka lediga lägenheter/fordonsplatser. Du har även hjälp av systemet som kan bevaka och meddela dig när just den lägenhet/fordonsplats som passar dig blir ledig.

  • Hur går det till att söka lägenhet?
    Hyrestorget finns på vår hemsida, under "Sök lägenhet/fordonsplats". Där presenteras samtliga lediga lägenheter och det är du själv som sköter bostadssökandet. Vi har två sätt att förmedla lägenheter, det ena kallar vi "Direkt" och det andra "Torget".

    "Direkt": Här är det först till kvarn som gäller. Den som anmäler sitt intresse och är först med att ringa och boka en visning är också först på lägenheten.
    "Torget": Här tar vi hänsyn till de som står i kö och därmed har köpoäng. Lägenheterna på Torget presenteras i fem dagar. Efter anmälningstidens slut kommer de fem personer som har flest poäng att erbjudas visning av lägenhet. Det är köpoängen som styr vilken plats man får på den specifika lägenheten. Det innebär alltså att den som har högst poäng är först och aktuell för lägenheten, förutsatt att personen uppfyller de riktlinjer vi har för vår uthyrning. 

  • Hur går det till att söka fordonsplats?
    Du söker fordonsplats på samma sätt som lägenhet, se ovan. För att kunna söka fordonsplats måste du hyra lägenhet hos Bostadsbolaget.
  • Hur gör jag för att registrera mig som sökande hos Bostadsbolaget?
    För att registrera dig så klickar på "Kundanmälan" på vår sida för lediga lägenheter och följ instruktionerna för de fem stegen. Du väljer ett lösenord och trycker på spara. Du har även valt ett användarnamn. Tillsammans blir detta dina inloggningsuppgifter till "Hyrestorget". I och med registreringen godkänner du också att Bostadsbolaget får lagra personuppgifterna i fastighetssystemet och göra en kreditkontroll av dig som sökanden och eventuell medsökanden. Från den dag du gjort en kundanmälan får du ett köpoäng per dag. Det är dessa köpoäng som kvalificerar dig till ett erbjudande på Torget. För att se vilka lägenheter/fordonsplatser vi kan erbjuda klicka på "Lediga lägenheter" eller "lediga fordonsplatser" och klicka på "SÖK"- knappen, så visas det som finns ledigt på skärmen. Är du intresserad av lägenheten/fordonsplatsen kan du anmäla dig genom att klicka på "Intresseanmälan".
  • Jag har fått ett erbjudande om bostad, vad ska jag göra?
    Om du har fått ett erbjudande om bostad så innebär det att du är en av fem personer som har kvalificerat sig till visning av lägenhet. Det är viktigt att du alltid går in och svarar "ja" eller "nej" på ett erbjudande som du får. I erbjudandeutskicket framgår visningsinformation, antingen visar nuvarande hyresgäst lägenheten eller så ringer du oss för att boka en visningstid. När du har tittat på lägenheten vill vi att du hör av dig till bobutiken så att vi vet om du fortfarande är intresserad eller inte av lägenheten. Skulle du inte svara på ditt erbjudande eller inte kontakta oss efter visning så kan du spärras i systemet från att söka lägenhet/fordonsplats. Skulle detta inträffa, kontakta oss via e-post eller på telnr: 0142-85454 så hjälper vi dig.
  • Kan jag fylla i speciella önskemål om bostad?
    Om du vill stå i kö för någon speciell typ av lägenhet/fordonsplats loggar du in med ditt användarnamn och lösenord och klickar på "ändra" i fliken för "Mina profiler". Här anger du dina önskemål. Därefter får du tips via e-post, när passande lägenhet/fordonsplats finns tillgänglig. För att kontrollera om det kommit något förslag från oss klickar du i rutan för "Mina ärenden".
  • Jag vill byta lägenhet inom Bostadsbolaget, hur gör jag?
    När du har skrivit under ett avtal med oss så är du automatiskt spärrad för omflyttning inom Bostadsbolaget under sex månader. Skulle du vilja byta bostad så måste du själv aktivera dig i vår kö igen, antingen via ditt inlogg på vår hemsida eller ring 0142-85454 så hjälper vi dig. När du har aktiverat dig i vår kö och spärren har försvunnit så kan du söka ny bostad hos oss. Du söker precis som du gjorde första gången och när du är aktuell för en ny lägenhet så hjälper vi dig att genomföra ditt byte. Vi har tre månders uppsägningstid även för omflyttningar inom Bostadsbolaget.
  • Får jag överlåta min köpoäng till någon annan?
    Nej, köpoängen är personliga och får inte överlåtas.
  • Hur gammal måste jag vara för att registrera mig som sökande hos Bostadsbolaget?
    Kundanmälan kan göras från 17-års ålder för att börja samla köpoäng, men eget kontrakt kan inte tecknas förrän personen fyllt 18 år.
  • Vad gör jag för att behålla min plats i kön?
    Din köprofil och kundanmälan är aktuell i tolv månader. Du måste därför med jämna mellanrum uppdatera dig för att behålla din köplats och köpoäng. Det räcker med att du loggar in.


Öppettider reception

Måndag - torsdag 07.30 - 16.30
Fredag 07.30 - 16.00
Lunchstängt 12.00 - 13.00

Öppettider bobutiken
Måndag - fredag 10 - 12 och 13 - 15

Kontakta oss
Bostadsbolaget i Mjölby
Box 294
Burensköldsvägen 6
595 23 Mjölby

Telefon växel: 0142-854 50
Uthyrning: 0142-854 54
Felanmälan: 0142-854 51
E-post: info@mjolbybostad.se
Jourtelefon: 0142-162 80 

Copyright © 1998-2013
Botadsbolaget i Mjölby AB

Webbredaktörer: Sarah Andersson
Karin Pettersson
Webbmaster: Stefan Kalm