Frågor och svar om Covid-19 (corona)

Publicerad 2020-04-08 (Uppdaterad 2020-04-17)

Varför har ni stängt huvudkontoret i Mjölby? Hur kan jag kontakta er?

– Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har fattat beslut om att begränsa vår personkontakt som en extra säkerhetsåtgärd för att minska risken att sprida smitta. Detta innebär alltså att vår reception och bobutik kommer att vara stängd för oanmälda besökare från och med torsdag 26 mars. Detta gäller tills vidare.

I de allra flesta fall kan vi hjälpa till genom andra kontaktvägar än just ett besök hos oss. Många av de frågor och ärenden som du behöver hjälp med kan vi lösa antingen via telefon eller mejl. Därför har vi givetvis fortfarande öppet som vanligt via telefon, mejl och via mina sidor. Har du ett ärende där du behöver träffa oss personligen kan du boka en tid genom att mejla till info@mjolbybostad.se eller genom att ringa oss på telefonnummer 0142-85450. Dessa bokade besök erbjuder vi under förutsättning att du som kommer är frisk.

Vilka hygienregler gäller för era medarbetare och vad har ni för regler generellt för era medarbetare för att minska smittspridningen?

– Alla vi som jobbar på Bostadsbolaget uppmanas att ta ansvar och följa de riktlinjer som Folkhälsomyndigheten ger i syfte att förebygga smittspridning. Dessa riktlinjer gäller såklart också de entreprenörer som arbetar i våra områden och på uppdrag från oss. Det som gäller är:

• Alla som arbetar är friska. Är vi sjuka stannar vi hemma.
• Vi tvättar händerna och använder handsprit.
• Om vi behöver besöka en hyresgäst för att exempelvis åtgärda en felanmälan frågar vi alltid personen/personerna som är hemma om de är friska eller tillhör en riskgrupp.
• Vi tar inte i hand eller har någon kroppslig kontakt med dig.

Läs mer om riktlinjerna på folkhalsomyndigheten.se.

Jag är i en riskgrupp och behöver hjälp, hur ska jag göra?

– När det gäller att åtgärda fel hos dig som tillhör en riskgrupp eller är över 70 år så arbetar vi extra försiktigt. När du felanmäler och innan vi besöker dig frågar vi alltid dig om du är frisk eller om du tillhör en riskgrupp. Tillsammans med dig kan vi avgöra om felet är akut, om det är något du själv kan åtgärda tillsammans med vår hjälp via telefonsamtalet eller om vi måste besöka din lägenhet. Om det är ett fel som kan vänta kan det vara så att vi tillsammans med dig bestämmer att vi kommer vid ett senare tillfälle och åtgärdar felet du anmäler. Vi gör alltså alltid individuella prioritetsbedömningar från ärende till ärende när det gäller våra hyresgäster i riskgruppen, allt för att tillsammans försöka minska smittspridningen.

Jag behöver få hjälp med en läckande kran men vill inte ha reparatörer här, hur ska jag göra?

– Vi har riktlinjer för våra anställda och våra entreprenörer vilket i första hand innebär att vi som arbetar är friska och har inga sjukdomssymptom. Är vi sjuka stannar vi helt enkelt hemma från jobbet. Om vi behöver utföra arbete hemma hos dig ringer innan besöket och frågar om du som hyresgäst är sjuk eller om du tillhör en riskgrupp. Tillsammans med dig bestämmer vi hur vi bäst löser felet på säkrast möjligaste sätt.

Hur gör ni om jag har ett akut fel i min lägenhet men jag ligger hemma och är sjuk?

– Om vi får in en felanmälan och du som hyresgäst är sjuk så gör vi en bedömning från fall till fall. Vid till exempel en vattenläcka behöver vi komma in och åtgärda läckan så fort som möjligt och försöker hitta en lösning för detta tillsammans med dig. Vi kommer då göra vad vi kan för att utföra arbetet utan direktkontakt med dig, alltså genom att du till exempel befinner dig i ett annat rum än vad vi gör. Givetvis använder vi den skyddsutrustning vi har och är noga med vår egen handhygien.

Vad gäller för regler om hembesök om jag är i en riskgrupp?

– Vi följer självklart Folkhälsomyndighetens rekommendationer och gör vad vi kan för att minska smittspridningen. I uppmaningen från just Folkhälsomyndigheten finns gällande extra riktlinjer för de som tillhör riskgrupper eller är över 70 år. Det vi alltid gör är att vi har en dialog med alla våra hyresgäster innan vi gör besöker någon. Är det något som kan vänta så låter vi det vänta. Är det något akut vi behöver göra så löser vi det på säkrast möjliga sätt i samråd med dig som hyresgäst.

Vad gäller på trygghetsboenden?

– Ett trygghetsboende är egentligen som vilket annat lägenhetshus som helst. Det är inget vårdboende och därför finns det alltså i dagsläget heller inget besöksförbud. Däremot kan Mjölby kommun fatta beslut om att enskilda trygghetsboende tillfälligt kan stängas med syfte att förhindra aktuell smittspridning. Vi vet är att de hyresgäster som bor på våra trygghetsboenden oftast är över 70 år och därmed i en riskgrupp. Vi har fattat beslut om att endast åtgärda akuta felanmälningar i våra trygghetslägenheter. Detta gör vi för att undvika de besök vi kan och för att minska smittspridningen som just nu pågår i vårt samhälle. Vi visar fortfarande lediga lägenheter på våra trygghetsboenden men står över att visa de gemensamma ytorna. Aktiviteterna som vanligtvis finns på våra trygghetsboenden är för tillfället stoppade av Mjölby kommun. Mer om detta går att läsa på Mjölby kommuns hemsida.

Kommer entreprenörerna att kunna gå in och fixa min lägenhet nu när det pågår en renovering?

– I pågående och planerade projekt som till exempel rotning där vi behöver ha tillgång till alla lägenheter så kommer ansvarig projektledare på Bostadsbolaget tillsammans med entreprenören se till att arbetet sker enligt Folkhälsomyndighetens riktlinjer. Detta gäller alla de lägenheter som berörs och särskilt de hyresgäster som är över 70 år eller på annat sätt tillhör en riskgrupp. Vi följer självklart även alla säkerhetsåtgärder som är rekommenderade under de jobb vi utför.

Städar ni oftare nu i allmänna utrymmen som till exempel trapphus och tvättstugor?

– Trapphus, tvättstugor och andra allmänna utrymmen städas som vanligt. Vi har tydliga rutiner där städningen ingår i våra vardagliga arbetsuppgifter. Det vi kan hänvisa till är att du följer Folkhälsomyndighetens rekommendation att tvätta händerna ofta och att använda handsprit för att minska smittspridning.

Vågar jag åka hiss? Jag är gammal och måste åka hiss, men det kan ju bli fler i hissen och det kan finnas virus på knapparna.

– Vår bedömning är att du absolut kan åka hiss. Det du kan göra är att försöka se till att du åker hissen ensam för att inte behöva ha närkontakt med andra personer. Generellt bör du försöka hålla avstånd till grannar och personer du möter för att minska risken att bli smittad. Vi städar hissen enligt våra normala städrutiner. Även här fortsätter vi att påtala att det är viktigt med god handhygien enligt den rekommendation som Folkhälsomyndigheten gått ut med.

Kommer ni att ge hyresrabatt till hyresgäster som drabbas? Andra gör ju det.

– I dagsläget finns inga beslut på hyresrabatter eller hyressänkningar på bostadshyran med anledning av Covid-19. Ingen av våra hyresgäster ska sägas upp på grund av coronavirusets påverkan på den egna privatekonomin. Har du problem med att betala din hyra kan du alltid vända dig till Försörjningsstöd på Mjölby kommun eller kontakta oss för hjälp med exempelvis en avbetalningsplan. Kontaktuppgifter till oss hittar du här på hemsidan.

Kommer ni ge hyresrabatter till lokalhyresgäster?

– Vi har beslutat om att erbjuda lokalhyresgäster avbetalningsplaner för hyran för att underlätta under den här ansträngda tiden. För tillfället ger vi ingen rabatt på hyran men har du svårt för att betala din hyra vill vi att du kontaktar oss så hjälper vi dig på det sätt vi kan.

Kan man hyra en av Hyresgästföreningens gemensamhetslokaler nu?

– För tillfället kan man inte hyra någon av Hyresgästföreningens lokaler just nu. Hur länge de kommer att vara stängda är i dagsläget inte bestämt.

Hur gör ni med de aktiviteter som ni har planerat för våren och sommaren?

– I och med det förbud som finns för folksamlingar som är större än 50 personer så har vi ställt in mycket av det vi planerat eller valt att flytta aktiviteterna till nytt datum. I vår eventkalender på vår hemsida kan du alltid hitta uppdaterat information om vad som händer och sker på våra områden.

Fortsätter containerdagarna nu under våren i mitt område?

– Våra containerdagar fortsätter enligt det schema som finns. I och med att den här typen av aktivitet är utomhus och att containern finns uppställd under en hel dag så tror vi inte att det skapas särskilt störa folksamlingar kring detta. Självklart har vi personal på plats som ser till att Folkhälsomyndighetens riktlinjer och regeringens förbud mot fler än 50 personer följs. Vi uppmanar alla att stanna hemma om de är sjuka, att de som kommer håller avstånd till övriga och att alla kommer ihåg att tvätta händerna.

Varför sätter ni inte upp informationslappar på olika språk i trappuppgångarna?

– Informationsbehovet är så stort att det inte går att få in allt på en informationslapp samt att det dagligen kommer uppdateringar som behöver informeras om. Vi uppmanar alla att söka information via officiella digitala kanaler. Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer och rekommendationer och informerar själva via vår hemsida och via våra sociala medier. På Folkhälsomyndighetens hemsida hittar du alltid den senaste och den mest aktuella informationen.

Kommer ni att informera mer på hemsida och sociala medier på olika språk?

– Ja, vi har länkar till bra informationssajter som ger uppdaterad information på de vanligaste språken. Besök gärna Folkhälsomyndighetens hemsida för att ta del av information på de språk du önskar. Även Krisinformation.se har aktuell information som du kan ta del av.