Hyresförhandling 2025
Årets hyresförhandlingar blev klara i november och omfattar en uppgörelse som sträcker sig över två år. Snitthyran höjs med 4,3 procent 2025 och 3,8 procent 2026.
-En framförhållning på två år är bra både för oss och hyresgästerna. Vi får en stabilitet och kan planera våra kommande underhållsprojekt utifrån att hyreshöjningen är bestämd, säger vd Torbjörn Olsson. Det är första gången på tolv år som en hyresförhandling med Hyresgästföreningen landar i en tvåårsuppgörelse.
Hyreshöjningen för lägenheter med kallhyra och för nyproduktion blir något lägre än de nämnda. Kallhyrorna höjs med 4 procent 2025 och med 3,5 procent 2026.
Höjningarna för nyproducerade lägenheter landar på 2,5 procent respektive 2,1 procent. Dessutom höjs hyressättningsavgiften med 3 kronor i månaden, en avgift som täcker Hyresgästföreningens förhandlingsarbete.
Nyproduktioner som får lägre höjning är Kristallen, Rosenkammaren, Kungshöga trygghetsboende, Vifolka trygghetsboende och radhusen på Östra Lundby. De nybyggda lägenheterna i Skänninge får ingen höjning alls.
Kostnadsökningar i form av höjda taxor för bland annat fjärrvärmen, vatten och avlopp samt behovet att hålla en rimlig takt på renoveringarna av äldre hus ligger bakom de avtalade årens hyreshöjningar.
-Bostadsbolaget gör de besparingar som är möjliga, bland annat genom att hålla nere nyanställningar och agera återhållsamt, betonar ekonomichef Jonas Haage.
Årlig hyreshöjning
Varför höjs hyran varje år?
Varje år förhandlar Bostadsbolaget i Mjölby med Hyresgästföreningen om nya hyror. Varför behöver hyran höjas varje år?
– Våra personalkostnader ökar, liksom taxorna för exempelvis el och vatten. Kostnaden för fjärrvärme kommer öka med 12 % nästa år. Vi måste höja hyran för det som kostar oss mer. Dessutom har Bostadsbolaget en stor andel fastigheter som är närmare 50 år gamla. Det innebär att vi har omfattande kostnader för att underhålla de gamla husen, en stor post som ökar kraftigt när vi tittar framåt, förklarar vd Torbjörn Olsson.
Hellre förebygga än laga
Det viktiga är att fastigheterna är attraktiva och att hyresgästerna trivs, fortsätter han.
– Husen som byggdes på 1960-talet har åldrats. Slitna vattenledningar som går sönder kan bli ett stort problem för de hyresgäster som drabbas. Vattenskadorna kostar oss fem miljoner kronor varje år. Pengar som vi hellre skulle lägga på vårt förebyggande underhåll.
Lägre hyror än andra
Bostadsbolaget har en större andel gamla fastigheter än många andra bostadsbolag i allmännyttan*, och dessutom lägre hyror, betonar Torbjörn.
– Jämfört med andra allmännyttiga bolag ligger vi cirka 100 kronor lägre i hyra per kvadratmeter. Det motsvarar cirka 20 miljoner kronor per år för oss. Vi tänker inte höja hyran för att kompensera för det, men vi behöver höja hyran något mer varje år för att klara framtida underhåll.
*Allmännyttan är kommunala bostadsföretag över hela Sverige med uppgift att erbjuda goda hyresbostäder för alla – oavsett inkomst, ursprung, ålder och hushållstyp. Bostadsföretagen ska ta ett aktivt samhällsansvar och samtidigt bedriva verksamheten enligt affärsmässiga principer.
Mer information hittar du på sverigesallmannytta.se