Enkla betalsätt som Bostadsbolaget erbjuder

Som hyresgäst hos Bostadsbolaget kan du välja att betala din hyra på det sätt som passar dig, med den traditionella avin, eller med de smidiga alternativen e-faktura, autogiro eller kortbetalning på vårt kontor. Från och med hösten 2024 kommer vi ta ut en aviseringsavgift på 50 kronor för varje pappersfaktura. Vill du slippa avgiften erbjuder vi följande smidiga alternativ.

E-faktura

Med e-faktura får du din hyresavi direkt i din internetbank och du slipper pappersavin. Smidigt och miljövänligt. Det du behöver göra är att anmäla dig via din internetbank.

Gör så här

Logga in på din internetbank, leta upp var man anmäler elektronisk faktura, välj Bostadsbolaget i Mjölby AB i listan och klicka på anmälan. Fyll i de uppgifter som efterfrågas och godkänn/skicka anmälan. Din e-faktura kommer samtidigt som du skulle fått din pappersavi i brevlådan. Du får ett meddelande när du har en faktura att betala. Du kan då välja att godkänna betalningen direkt eller titta på fakturaspecifikationen innan du godkänner fakturan.

Att betala med vår e-faktura förenklar betalningshanteringen. Du slipper skriva in OCR-numret som behövs för att identifiera fakturan. Alla uppgifter är redan ifyllda och du riskerar inte att skriva fel. E-fakturans utseende är precis densamma som pappersavin med logga och alla uppgifter på samma sätt. Man kan välja e-faktura även om man har autogiro. Betalningen görs då med automatik från kontot precis som tidigare. Den enda skillnaden är att man inte längre får en pappersavi, utan avin skickas till internetbanken. OBS! Du måste stå för hyresavtalet hos oss för att kunna använda tjänsten e-faktura.

Autogiro

Du kan på ett enkelt och bekvämt sätt betala din hyra via autogiro. Det är kostnadsfritt och hyran dras automatiskt från ditt konto den sista vardagen i månaden. Man kan ha dragning från den 18:e och fram till den siste, men då måste man meddela oss det. Du kan anmäla tjänsten på två olika sätt. Antingen gör du en autogiroanmälan via din internetbank eller så skickar du själv in en autogiroblankett direkt till oss. Kan du inte skriva ut blanketten själv är det bara att du hör av dig till oss så skickar vi en till dig.

 Klicka här för att ladda ner en autogiroblankett.

Autogirobetalning är kostnadsfri, hyran dras automatiskt från ditt konto den sista vardagen varje månad. Autogiro kontrollerar med din bank att täckning finns på ditt konto, den sista vardagen i månaden (om du inte valt en annan dag för dragning). Det görs fyra försök. Från och med juni-hyran 2024 skickar vi inte längre ut en pappersavi till dig som har anmält autogiro. Det görs bara om beloppet på din hyresavi ändras. Om du byter bank eller kontonummer, kontakta din bank så ombesörjer de att det fungerar till nästa dragning. Om någon annan än kontraktsinnehavaren ska betala hyran via autogiro, måste samtliga personuppgifter lämnas samt underskrift från betalaren på autogiroansökan. Lämna även uppgift om vem som står för hyreskontraktet.

Kortbetalning

Bostadsbolaget kan även ta emot kortbetalning i bobutiken. Välkommen till Burensköldsvägen 6 vardagar klockan 13.00-15.00. I bobutiken går det också bra att swisha.

När kommer hyresavin?

Hyresavin kommer i mitten av varje månad. Du hittar även dina hyresavier på Mina Sidor, där du enkelt kan logga in med Mobilt BankId. Tänk på att du alltid ansvarar för att hyran ska betalas senast sista vardagen för varje kalendermånads början. Du kan också välja att få din hyresavi till din e-post. Kontakta vår ekonomiavdelning genom att mejla ditt kundnummer och till vilken e-postadress du vill få dina hyresavier. Mejla oss på ekonomi@mjolbybostad.se.

Närbild på hand och mobiltelefon