Nya tapeter eller hyresrabatt?

Som hyresgäst kan du påverka renoveringarna som planeras i din lägenhet. Det kallar vi för hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll – HLU. Det innebär att vi exempelvis erbjuder målning eller tapetsering vart tolfte år och golvbyte efter 24 år. Det betyder att du som hyresgäst kan välja vilket år du vill ha underhåll i din lägenhet när det gäller målning och tapetsering samt byte av golvmattor. Hall och kök målas, övriga rum tapetseras. Lägenheter med ett rum och kök målas enbart.

Hösten innan det är dags för en underhållsåtgärd i din lägenhet får du ett erbjudande om renoveringen via mina sidor. Du väljer själv om du vill tacka ja till det vi erbjuder för just din lägenhet eller om du vill tacka nej. Om du väljer att avstå den inplanerade renoveringen, får du istället en hyresrabatt. För att tacka nej behöver du inte göra något alls utan har beställningen inte kommit in till oss senast sista svarsdag förstår vi att du väljer rabatten istället för renoveringen. Skulle du när du får erbjudandet inte beställa renovering men ångrar dig får du en ny chans att välja nästa höst igen. HLU-beställningar går endast att göra under oktober och början av november varje år. Renoveringen sker sedan under nästkommande vår.

Så här beställer du HLU:

Uppdaterat oktober 2023

Steg 1:
Logga in på mina sidor med hjälp av dina inloggningsuppgifter. Du kan logga in antingen med användarnamn och lösenord eller om du klickar på ”AVI” logga in med hjälp av ditt personnummer och referensnummer på din senaste hyresavi. När du har loggat på mina sidor finns fliken ”Underhållstatus” och där syns automatiskt vilka underhåll som är aktuella för din lägenhet och vilka rum det gäller. Välj de underhåll du vill beställa. Avsluta med att gå till kassan och klicka på ”skicka beställningen”, så registreras den hos oss.

Steg-för-steg-förklaring – så här gör du din beställning.

Steg 2:
För att renoveringen ska kunna genomföras behöver du också välja tapeter, färgkulör och golv senast 3/11. Därefter är din beställning klar.

Valen görs på vårt huvudkontor på Burensköldsvägen 6 i Mjölby följande tider:

Tisdag 17/10 13:00 – 15:00

Fredag 20/10 13:00 – 15:00

Tisdag 31/10 15:00 – 17:00

Fredag 3/11 09:30 – 11:30

Tiderna gäller även för er som har problem med att göra beställning av HLU via mina sidor.

Tidigarelagt underhåll

Om du vill ha lägenheten renoverad i förtid kan du tidigarelägga det planerade underhållet och då beställer du det enklast under samma period som vi erbjuder HLU. Kontakta oss gärna för information om hur mycket det skulle kosta och för att beställa den tidigarelagda renoveringen. Hur stor kostnaden blir beror på när motsvarande underhåll sist utfördes. Du betalar kostnaden för det tidigarelagda underhållet via en faktura som vi skickar när renoveringen är klar.

 

Har du frågor gällande ditt HLU är du välkommen att höra av dig till Peter Gustavsson på telefon 0142-85469 eller på mejl peter.gustavsson@mjolbybostad.se

Målare på Bostadsbolaget