Nyinflyttad hos Bostadsbolaget

Välkommen som hyresgäst hos oss på Bostadsbolaget – vi hoppas att du kommer trivas i din nya lägenhet.

Här har vi samlat lite information om sådant som man kanske inte alltid tänker på i samband med kontraktsskrivning, men som kan vara nyttigt att ha koll på i alla fall.

Ungt par i sin lägenhet

Vilket område tillhör min adress?

Vi har fyra stycken områdesteam med fastighetsvärdar och fastighetsskötare som arbetar med våra fastigheter och dess hyresgäster. Det är två team i Mjölby – Mjölby Norra och Mjölby Södra, Team Mantorp och Team Skänninge/Väderstad. Klicka här för att se vilket områdesteam du tillhör.

Hur fungerar det med TV och fiber i min lägenhet?

Bostadsbolaget har som mål att samtliga lägenheter ska vara uppkopplade till fiber via stadsnätet september 2019. Fram tills dess har vi olika varianter av TV och fiberutbud. Läs mer här för att få reda på vad som gäller för dig.

Hemförsäkring

Det är viktigt att du som hyresgäst har en hemförsäkring för att skydda ditt hem och dina ägodelar om något oförutsägbart skulle inträffa.
Bostadsbolaget har som krav att du måste ha en hemförsäkring när du hyr av oss. Genom ett samarbete med Länsförsäkringar Östergötland erbjuds möjligheten att teckna en hemförsäkring via dem till mycket förmånligt pris.
För mer information besök Länsförsäkringar

Förråd, tvättstuga & soprum

Det är inte alltid man kommer ihåg att fråga var förrådet och tvättstugan är, eller var man ska slänga sina sopor när man är på visning av en lägenhet. Hittar du inte dessa när du har flyttat in är det bara att du kontaktar ditt områdesteam eller hör av dig till vår reception så hjälper vi dig.

Ungefär en månad efter att du har flyttat in kommer det komma en fastighetsvärd eller fastighetsskötare och hälsa dig välkommen till området. Hen har bland annat med sig en brandfilt till dig. Har du några frågor kan du givetvis också ta det då.

Vad gör jag med besiktningsprotokollet?

I samband med att du hämtade ut dina nycklar fick du även en kopia på besiktningsprotokollet. Det är en sammanställning av lägenhetens skick som gjordes i samband med uppsägningen. Hittar du exempelvis hål i väggen som inte finns med på besiktningsprotokollet har du en vecka på dig att rapportera detta till ditt områdesteam.

Läs noga igenom besiktningsprotokollet och rapportera eventuella fel så att du själv inte riskerar att bli återbetalningsskyldig för något du inte har gjort. Är du inte nöjd med städningen ska detta också rapporteras till ditt områdesteam.

Nyckeluthämtning

Avtalstiden som står på ditt kontrakt är den dagen då du får tillträde till din nya lägenhet. Ska du flytta in den 1 juli får du komma till vårt kontor på Burensköldsvägen och kvittera ut dina nycklar efter klockan 13.00 den dagen. Inträffar inflyttningsdagen på en lördag, söndag eller helgdag då receptionen har stängt, får du tillgång till dina nycklar efter klockan 13.00 nästkommande vardag.

Har du själv inte möjlighet att kvittera ut nycklarna kan du skicka ett ombud. Meddela oss i förväg så att vi kan förbereda inför det.

Elabonnemang i Bostadsbolagets lägenheter

Vanligtvis ingår både värme och varmvatten i våra lägenheter, däremot måste du själv teckna ett avtal för ditt elabonnemang. Vi har lite olika alternativ beroende på var du bor.
Tänk på att du måste säga upp ditt elabonnemang när du flyttar. Mer om hur du gör det hittar du på hemsidan för just ditt bolag.

För dig som bor i Mjölby & Skänninge

Ta kontakt med MSE, Mjölby Svartådalen Energi för att ansluta dig till deras nät. Du kan själv anmäla vilken elleverantör du vill ha, men du måste teckna ett abonnemang för deras elnät. Läs mer på mse.se

För dig som bor i Väderstad

Våra tre hus i Väderstad är kopplade till Vattenfall. Du måste själv kontakta dem för att teckna ett elabonnemang. Läs mer på vattenfall.se

För dig som bor i Mantorp

Ska du flytta till Mantorp? Här är det Tekniskaverken i Linköping som står för elen. Registrera dig och läs mer på tekniskaverken.se